Kladdkaka med muscovadosocker


Här kommer ännu ett helgrecept på en dessert. Kladdkaka med muscovadosocker är inget jag själv provat men muscovadosockret sägs ge en extra fyllig smak. Ett recept som i alla fall jag måste testa någon gång framöver. Med detta smaskiga recept önskar jag er en riktigt trevlig helg! Nu ska jag börja tända lite ljus och mysa till det lite här hemma medan jag knaprar på lite choklad. Blir en god middag, Idol tittande och lite annat gott på det här hemma i kväll. Fredagsmys när den är som bäst.

Ingredienser - 8 personer
50 g smör
2 ägg
2 dl mörkt muscovadosocker
1/2 dl matolja
2 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 150°. Smörj en ugnssäker form på 20 diameter och klä den inuti med bakpapper. Smält smör. Vispa ägg och muscovadosocker fluffigt, rör ner smör och olja. Blanda vetemjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver och vänd ner i smeten. Häll ner i formen. Grädda kakan i mitten av ugnen 20-25 minuter, tills kakan är fast men fortfarande har en lös kärna. Prova med en sticka. Servera med lättvispad grädde. Kakan går också bra att frysa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback