Cupcakes med smak av morotskaka


Goda cupcakes med smak av morotskaka och limefrosting. Hade jag haft min sprits tillgänglig så hade jag nog spritsat frostingen lite fint, men detta funkade det med. Mums!

Godmorgon eller godförmiddag rättare sagt. Jag har sovit uselt i natt, inte en blund. Har vridit och vänt på mig tusen gånger om inte mer och en förskräcklig smärta i magen gjorde inte saken bättre. Trodde nästan att det hade med blindtarmen att göra där ett tag. Mår sådär idag, magen känns förtfarande av, jag mår illa och känner mig allmänt mör. Men det är ju fredag så jag ska försöka hålla humöret uppe, hoppas på att må bra imorgon i alla fall! Inte blev humöret särskilt bättre när jag gick upp tidigt i morse och såg att det var helt vitt på marken och snöade. Det kändes som ett bakslag nu när det har varit så fina vårdagar, men nu skiner solen igen - Underbart!

Blir en lugn fredag i dag med andra ord och förhoppningsvis kan Daniel sluta lite tidigare så att vi kommer i väg någorlunda till Uppsala. Det lär ta sin lilla tid att åka upp i dag då vi har ett par ärenden att uträtta på vägen.Tre stopp är än så länge planerade och jag kan tala om att ett av dem är på Hummelsta - Godisbutiken!


Här kommer receptet på morotskaka cupcakesen med limefrosting, receptet på morotskakan kommer från söta Leila Lindholms "A piece of cake" men jag föredrar att göra dem i cupcakesform.

Morotskaka:
3 ägg
3 dl ströskocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1.5 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
0.5 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1.5 dl solrosolja
4.5 dl rårivna morötter

Limefrosting:
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av 1 lime
100 g philadelphia original

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten. Tillsätt olja och rivna morötter. Häll smeten i amerikanska muffinsformar och häll i ca 1,5 - 2 msk. Grädda i ugn ca 20 - 25 minuter. Låt cupcaksen svalna. Vispa alla ingredienser till frostingen krämigt. Bred eller spritsa över kakan.

OBS! Om man gör en hel morotskaka ska den gräddas på 150grader i ca 55minuter enligt originalreceptet.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback