Pepparkaka




I dag har jag en bak-dag och jag riktigt myser omkring här hemma bland alla goda dofter och tända ljus. Det luktar peppakaka i hela lägenheten, dels för att jag har nygräddade men även för att den lilla kryddblandningen som ni ser ovan "Pepparkaka" luktar otroligt gott, precis som pepparkaka. Den kan användas som smaksättning i till exempel kaffe och bakverk, här hemma fungerar den just nu som doftpåse.


Denna fredag har spenderats i köket bland deg, mjöl och roliga figurer. Pepparkakor har nämligen bakats för fullt och trots mängder av pepparkakor har jag halva degen kvar i kylskåpet, gjorde en rejäl sats när jag ändå var igång igår. Jag kan knappt låta bli att ibland gå förbi kylen och ta mig en liten bit från degen, den blev riktigt god. Det sitter nog i sen man var liten och pepparkaksdegen var det godaste med hela bakningen. Nu är i alla fall pepparkakorna klara för i dag och jag har nu påbörjat lussebullar, degen ligger på jäsning och är snart klar för att bakas.

I kväll blir det en mysig hemma kväll med god mat, Idol och en massa godis och självklart peppakakor och lussebullar på det. Har blivit mycket donande i köket denna vecka så Daniel tyckte att vi i kväll kör på Take away - kinamat. Nu ska jag fortsätta på mina bullar. Ha en riktigt trevlig helg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback